Günlük Kahveniz Beyninizi Koruyor Olabilir

Sabah içtiğiniz kahve veya çay, fark ettirmeden beyin sağlığınızı destekliyor olabilir. Uzun vadeli bir araştırma, orta düzeyde kafeinli kahve veya çay tüketiminin, %18 daha düşük demans (bunama) riski ve zaman içinde daha iyi bilişsel performans ile bağlantılı olduğunu buldu. Faydaların en güçlü olduğu aralık, günde 2-3 fincan kahve veya 1-2 fincan çay olarak belirlendi; üstelik bu durum, demansa genetik yatkınlığı olan kişiler için bile geçerliydi.

Mass General Brigham Ağ Tıbbı Channing Bölümü'nde yardımcı bilim insanı ve Harvard Tıp Fakültesi'nde yardımcı doçent olan çalışmanın kıdemli yazarı Dr. Daniel Wang, "Olası demans önleme araçlarını araştırırken, kahve kadar yaygın bir şeyin umut verici bir diyet müdahalesi olabileceğini düşündük. 40 yılı aşkın süredir devam eden çalışmalar sayesinde yüksek kaliteli verilere sahip olmamız, bu fikri takip etmemize olanak sağladı," dedi.

Wang ayrıca şunları ekledi: "Sonuçlarımız cesaret verici olsa da, etki boyutunun küçük olduğunu ve yaşlandıkça bilişsel işlevi korumak için pek çok önemli yol olduğunu unutmamak gerekir. Çalışmamız, kafeinli kahve veya çay tüketiminin bu yapbozun parçalarından biri olabileceğini gösteriyor."

Demansta Önleme Neden Önemlidir?

Demansın erken aşamada önlenmesi özellikle kritiktir; çünkü mevcut tedaviler sınırlıdır ve genellikle semptomlar başladıktan sonra yalnızca mütevazı faydalar sağlarlar. Sonuç olarak bilim insanları, giderek artan bir şekilde bilişsel gerilemenin gelişimini etkileyebilecek diyet dahil yaşam tarzı faktörlerine odaklanmaktadır.

Kahve ve çay, beyin sağlığını desteklediği düşünülen polifenoller ve kafein gibi bileşikler içerir. Bu maddeler, her ikisi de bilişsel gerileme ile bağlantılı olan iltihabı (enflamasyon) azaltmaya ve hücresel hasarı sınırlamaya yardımcı olabilir. Ancak, kahve ve demans üzerine yapılan önceki araştırmalar, kısa çalışma süreleri veya uzun vadeli tüketim alışkanlıklarına dair sınırlı veriler nedeniyle karışık sonuçlar vermişti.

Uzun Vadeli Veriler Daha Net Bilgiler Sunuyor

NHS (Hemşire Sağlık Çalışması) ve HPFS (Sağlık Profesyonelleri Takip Çalışması) veri setleri bu boşlukların giderilmesine yardımcı oldu. Katılımcılar; diyet, demans teşhisleri, öznel bilişsel endişeler ve objektif bilişsel performansın tekrarlanan değerlendirmeleriyle 43 yıla kadar takip edildi. Araştırmacılar kafeinli kahve, çay ve kafeinsiz kahve tüketiminin uzun vadeli beyin sağlığı sonuçlarıyla nasıl ilişkili olduğunu analiz ettiler.

130.000'den fazla katılımcı arasında, çalışma süresince 11.033 kişide demans gelişti. Daha yüksek miktarda kafeinli kahve tüketen bireylerin, nadiren içen veya hiç içmeyenlere kıyasla demans geliştirme riskinin %18 daha düşük olduğu görüldü. Bu kişiler ayrıca daha düşük öznel bilişsel gerileme oranları bildirdiler (%9,5'e karşı %7,8) ve belirli objektif bilişsel testlerde daha iyi performans sergilediler.

Kafein Önemli Bir Rol Oynuyor Olabilir

Benzer modeller çay içenler arasında da gözlemlenirken, kafeinsiz kahve aynı ilişkileri göstermedi. Bu durum, beyinle ilgili gözlemlenen faydaların arkasındaki önemli bir faktörün kafein olabileceğini düşündürmektedir; ancak altta yatan mekanizmaları doğrulamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

En güçlü etkiler, günde 2-3 fincan kafeinli kahve veya 1-2 fincan çay içen katılımcılarda görüldü. Daha yüksek seviyelerde kafein alımının bir zarara yol açtığı görülmedi; aksine, çalışmada vurgulanan orta düzey alım aralığıyla benzer faydalar gösterdi.

Harvard Chan Okulu'nda doktora öğrencisi ve Mass General Brigham'da araştırma kursiyeri olan başyazar Yu Zhang, "Ayrıca farklı genetik yatkınlıklara sahip insanları karşılaştırdık ve aynı sonuçları gördük. Bu, kahve veya kafeinin hem yüksek hem de düşük genetik risk taşıyan kişiler için muhtemelen eşit derecede faydalı olduğu anlamına geliyor," dedi.

Kaynak: Mass General Brigham | Tarih: 18 Mart 2026